Ouders


Ouders vertellen


 

Jeroen deed mee aan de cursus positief opvoeden (Triple P)

‘Als vader van twee soms stevig kibbelende jongens van zes en zeven, was ik al langer op zoek naar een goede manier om met deze botsingen en andere opvoedkwesties om te gaan. Eigenlijk zou iedere ouder deze cursus moeten volgen. Je zou ook niet zonder rijbewijs in een sportwagen moeten stappen. Ouders en kinderen lopen bijna allemaal tegen dezelfde basisproblemen aan die makkelijk zijn te ondervangen. Bijvoorbeeld dat kinderen ook naar negatieve aandacht hengelen.

Wat vooral prettig is, is dat de cursus praktisch is. Ze raden aan om bijvoorbeeld een maand uit te trekken om de één of twee belangrijkste dingen aan te pakken. Het is tenslotte niet haalbaar om alles in één keer te veranderen, ook niet voor de kinderen. Ik geef nu instructies als “ik wil dat jullie tot het eten samen spelen zonder ruzie”, in plaats van “je moet de hele dag lief zijn voor je broer”. Dat is te groot voor ze.’

 

Jacqueline zocht hulp op school

‘Jesse van zeven jaar was niet gelukkig. Hij had moeite met het accepteren van regels en er waren veel conflicten in huis. Op school ging het ook niet best. De leerprestaties van Jesse gingen achteruit, terwijl hij toch slim genoeg is. De directrice van de basisschool raadde moeder Jacqueline aan eens met het Schoolmaatschappelijk werk van Altra te gaan praten. Jacqueline: ‘Wat ik vooral heel prettig vond, was het luisterend oor dat ze bood. Ik kon terecht bij iemand die zelf ook kinderen heeft, en zelf de moeilijke momenten van de opvoeding kent. Iemand die je niet veroordeelt. Als je in een negatieve spiraal zit, zie je de positieve kanten niet meer. Er werd de hele dag gesnauwd in huis en ik kreeg van Jesse nooit eens een normaal antwoord. Je voelt je de hele dag een politieagent. ‘Trek je kleren aan, eet je boterham op, schiet eens op’, daar wordt je zelf ook doodmoe van. Ik heb geleerd meer naar het positieve dan naar het negatieve te kijken. Daarnaast kreeg ik praktische opvoedtips. Zo heeft ze bij ons een beloningssysteem geïntroduceerd, waarbij je positief gedrag beloont met krulletjes of stickers. Nu hebben de kinderen ieder hun eigen taken en durf ik ze meer los te laten. Daardoor hebben ze meer zelfvertrouwen gekregen.’

 

“Er was iets met hem aan de hand”

‘Als baby was Nassim al erg druk. Hij sliep niet, hij was vaak ziek. Ik merkte een groot verschil met zijn zus, die een paar jaar ouder is. Ik wilde gewoon weten wat er met Nassim aan de hand was. Daarom heb ik zelf hulp gezocht. Hoe eerder je om hulp vraagt, hoe beter het is. Want als je je ogen sluit voor de problemen en net doet alsof alles prima gaat, krijgt je kind later problemen op school.
Uiteindelijk bleek dat Nassim ADHD heeft, hij krijgt hier nu ook medicijnen voor. Altra helpt nu met het bijbrengen van structuur en regelmaat, dat doet hem goed. Het is een ontzettend lief kind, maar hij is erg onzeker. De begeleiders van Altra stimuleren hem, ze belonen hem als hij iets goed doet en hij krijgt alle hulp en aandacht die hij nodig heeft. Daardoor wordt het in zijn hoofd iets rustiger. Ik ben heel blij dat we hierbij op weg worden geholpen. Ik raad ouders die zich zorgen maken om hun kind echt aan om aan de bel te trekken. Hoe vroeger hoe beter!’