De workshop Klassenmanagement geeft antwoord op deze vragen. Goed klassenmanagement creëert een gevoel van veiligheid en zelfstandigheid bij de leerling. Daardoor verbeteren de schoolprestaties.
Klassenmanagement is onderdeel van ‘Veilige start.
Wil je eerst weten wat klassenmanagement inhoudt? Tijdens een workshop staan we stil bij het theoretisch kader. Het gaat dan om 4 factoren: regels en routines, omgaan met ordeverstorend gedrag, de relatie tussen docent en leerling en de juiste mentale houding. Wil je concreet met klassenmanagement aan de slag? Tijdens een training gaan we oefenen met interventies en handvatten. Je leert om individueel of als team het management in de klas te verbeteren. Wil je daarna nog verder met klassenmanagement? Dan bieden we ook een vervolgtraining aan die is toegespitst op oplossingsgericht klassenmanagement.
Na afloop van de training weet je hoe klassenmanagement werkt in de praktijk. Je weet hoe je toeziet op naleving van regels in de klas. Je kunt omgaan met ordeverstorend gedrag. Je vindt een goede balans in het omgaan met verschillend gedrag van leerlingen. Je hebt een aandachtige houding in de klas die past bij alertheid en ‘emotionele objectiviteit’.
Docenten in het (speciaal en regulier) basisonderwijs, (speciaal en regulier) voortgezet onderwijs en mbo.
Een voorlichtingsbijeenkomst betreft 1 bijeenkomst van ca. 1,5 uur. De training en de vervolgtraining beslaan beide 3 bijeenkomsten van elk 1,5 uur.
Samen bespreken we hoe op jouw school het ideale traject eruit ziet. Zo wordt het traject maatwerk. De sessies worden bij jou op school gegeven.