Jongeren


Jongeren aan het woord

Altra blijft altijd in gesprek met jongeren. We willen dat ze goed terecht komen. Het liefste willen we dat ze ons helemaal niet meer nodig hebben. Dan weten we namelijk dat we ons werk goed hebben gedaan. Hier vertellen jongeren zelf wat ze van ons vinden.

 

Verhalen van (oud-)leerlingen:

‘Alle respect voor de leraren’
Via een kronkelpad op je doel af

Van probleemgedrag naar coach voor probleemjongeren

Eeuwig dankbaar voor het vertrouwen

‘Op een andere school had ik me onbegrepen gevoeld’ 

Liever werken dan thuis op de bank hangen

Slim genoeg

 

Sanne, leerling van School2Care, 15 jaar:

‘In het begin vond ik het heel irritant. Ik moest drie maanden lang elke dag tot acht uur blijven.

Op mijn andere school was er niet veel begeleiding. Er was wel een schoolmaatschappelijk werker, maar daar kan je alleen mee praten. Farah, mijn coach op School2Care helpt met mijn sociale leven, zoals een bijbaantje zoeken en binnenkort ga ik op streetdanceles. Ik begin wel gewend te raken aan de hulp, maar Farah blijft mijn coach, ook als ik op het ROC zit. Dat is fijn. In het begin dacht ik dat ik hier voor niks zat, maar dat is uiteindelijk niet zo. Het heeft wel geholpen.’

 

Joshua, Altra College Centrum, over de verandering van praktijkonderwijs naar mavo onderwijs:

‘Verleden jaar had ik één juf,. Nu heb ik verschillende. Ik vind dat wel fijn. Als je de hele dag bij een juf in de klas zit, verveelt dat op het einde een beetje. Dan ben je niet meer zo gemotiveerd om je te concentereren. Je gaat dan eerder rondlopen.’

 

Grazyna Cloose, jonge moeder

‘Als ik moet zeggen waar Altra mij het meest mee heeft geholpen is het toch wel het emotionele aspect. Ze hebben mij echt geleerd om het verleden los te laten, gebeurtenissen te accepteren en mijn zelfvertrouwen terug te krijgen. Ik moest weer in mezelf geloven en mijn eigen kwaliteiten in zien. En dat is zeker gelukt.’

Zaineb, 15 jaar zit op het Transferium

Ik zat eerst op het Montesori College. In het begin ging dat wel goed, maar door problemen die ik had, was mijn gedrag veranderd. Ik was te brutaal geworden, en kreeg moeilijkheden met leraren en leerlingen. Ik heb mijn problemen toen besproken met mijn mentor, en die vond dat ik het beste naar het Transferium kon gaan. In het begin ging het hier ook niet goed. Ik was nog niet gemotiveerd, ik was heel veel afwezig. Na een tijdje ben ik toch mijn best gaan doen op school. Ik bedacht dat ik op deze manier ook niks bereik, je hebt uiteindelijk alleen je zelf er maar mee als je niks doet op school. Ik heb dat zelf bedacht, maar het kwam ook wel doordat ik zo goed geholpen ben. Als ik niet naar het Transferium was gegaan, was het denk ik ook wel goed gekomen, maar dan had het misschien wat langer geduurd.’