Afdelings directeur

'Het is zo leuk om met jonge mensen te werken, zij brengen een andere dynamiek in je organisatie'.

Anton Okkels is afdelingsdirecteur binnen Altra en bekleedt daarnaast een heleboel andere functies.

 

Hoe zou jij je functie in één zin omschrijven?

Vanuit de functie afdelingsdirecteur is het op dit moment heel erg uitdagend. Hierbij moet ik meteen de kanttekening plaatsen dat het bij mij niet gaat om functie, maar om functies. Dit zorgt er dan ook voor dat het uitdagend is. Ik ben namelijk verantwoordelijk voor de Invalpool van Altra, projectleider voor het Mathildepaviljoen, een stageplek voor leerlingen binnen Altra. Ik ben ook verantwoordelijk voor Educé. Dit zijn de trainers en coaches die op scholen binnen en buiten Altra allerlei trainingen geven. Ook ben ik verantwoordelijk voor de studiedagen bij Altra en projectleider van Time Out Projecten (TOP) in Amsterdam. Samen met de HvA is Altra daarnaast een opleidingsschool geworden. Dus bij ons mogen studenten nu ook de lerarenopleiding doen. Dat moeten we gaan uitbreiden. Al deze functies samen, maken het werk erg uitdagend.

 

Hoe zit een normale werkdag er voor jou uit?

Ik hop van afspraak naar afspraak. Tussendoor heb ik dan enorm veel mailverkeer en altijd mensen die me opbellen. Ik heb geen vaste werkplek en als ik geen afspraken heb, dan werk ik thuis. Ik zit bij veel overleggen. Dus mijn dag ziet er uit zoals mijn agenda er uit zit, veel overleggen, en mijn agenda wordt bepaald door andere mensen. Ik heb een management assistent en zij plant mijn agenda vol, dat vind ik heerlijk! Dat scheelt mij zo veel tijd en kopzorgen.

 

Wat is het leuke van werken bij Altra?

Dat je een hoge mate van vrijheid hebt om te bepalen welke doelen je wilt bereiken. Dus je hebt vrijheid om je eigen plannen te maken, om je eigen mensen aan te nemen, eigen opleidingen te bedenken. En dat je de mogelijkheid krijgt om dingen uit te proberen.

 

Wat spreekt je aan in de werkwijze?

Je hebt veel ruimte voor initiatief en eigen inbreng. De werkwijze van Altra is zelfondernemend, dat je zelf je plannen kan maken. Dat is iets wat aanspreekt. Dit zorgt er voor dat je dingen uitvoert waar je zelf achter staat, dat werkt beter dan als het van boven opgelegd wordt. Als je met je team mag bepalen hoe je een opdracht gaat invullen en uitvoeren, zijn medewerkers namelijk meer gemotiveerd.

Ook vind ik het prettig dat we veel doen met data. Dus we weten heel goed wat er gebeurt bij ons op de afdelingen.

 

Wat moet je in huis hebben om bij Altra je draai te kunnen vinden?

Je moet een grote mate van flexibiliteit hebben, omdat de dagen bij Altra nooit hetzelfde zijn. In speciaal onderwijs is dit helemaal zo. Maar je moet ook een affiniteit hebben met leerlingen die meer aandacht en een andere aanpak vragen. Dat geld ook voor mij met het personeel, ik het speciaal onderwijs trek je andere mensen, mensen die expliciet uitblinken in hun pedagogische aanpak. Dat vergt een andere manier van omgang.

 

Wat is het leuke aan werken in het onderwijs?

De doelgroep waarmee je werkt. De leerlingen zelf, de gesprekken die je met ze hebt en dat je ze helpt in hun ontwikkeling. Het is zo leuk om met jonge mensen te werken, zij brengen een andere dynamiek in je organisatie. Ze stellen namelijk heel veel vragen, dus je wordt elke keer getriggerd om na te denken over wat wordt er nou precies gevraagd. Oudere mensen, of mensen die langer in het vak zitten, die stellen die vragen niet meer.

 

Werken bij Altra wordt omschreven als werken op het snijvlak van jeugd en opvoedhulp en onderwijs, ervaar jij dit ook zo?

Jazeker, ik heb altijd onderwijs en jeugdzorg mensen op de loonlijst gehad, dus ik weet niet beter. Dat snijvlak is er constant. Dit botst soms, maar brengt ook hele mooie dingen naar voren. Mensen kunnen heel veel van elkaar leren als ze er voor open staan. Als je die twee specialismen met elkaar laat praten, kijk je naar het groter geheel. Liggen de problemen in het onderwijs of bijvoorbeeld bij de leerling thuis? Je komt tot goede inzichten als je jeugdzorg en onderwijs kan combineren en bij elkaar kan brengen.