Via een kronkelpad op je doel af

Een schoolcarrière gaat soms met vallen en opstaan. De weg is niet altijd geasfalteerd, soms beland je op een kronkelpaadje.

 

Dat geldt in ieder geval voor Gregory, die negen jaar geleden vol goede moed bij de speciale PDD-NOSklas van Altra College Waterland begon. Het werd niet wat hij ervan had verwacht. Met veel persoonlijke inzet en hier en daar toch het juiste zetje is hij nu toch op weg naar zijn droom: een toekomst in de luchtvaart.

 

‘Wat doe ik hier?’

Niet alleen leerlingen raken wel eens van het pad, ook een school zelf zit wel eens in een mindere periode. Toen Gregory in 2005 van de basisschool kwam, was een bevlogen docent net gestart met een aparte klas voor leerlingen met PDD-NOS, een stoornis in het autistische spectrum. Rust en regelmaat zijn voor hen belangrijk, daarom werd besloten de klas niet in het schoolgebouw maar in een dependance te plaatsen. Gregory: ‘Ik had me aangemeld bij een reguliere middelbare school, maar door mijn stoornis verwees die me naar Altra College. Ze vertelden dat ik in een aparte, kleine klas zou komen, met veel begeleiding. Ik vond dat prima en de eerste maanden was het dat ook. De klas was prettig, ik kreeg goed les – vooral wiskunde – en goede begeleiding van mijn docent. Maar toen hij ziek werd en wegviel, daalde het niveau enorm. We kregen invaller na stagiaire, telkens een andere. ’s Ochtends kregen we vaak te horen dat er geen les was, of ze stuurden ons met mooi weer naar het park. Het systeem is nu heel anders, met de onderbouw en bovenbouw, maar toen kreeg ik les uit boeken voor de basisschool. Ik vroeg me wel eens af: ‘Wat doe ik hier?’’

 

Eindelijk echt leren

Na twee jaar, achteraf gezien verloren jaren, kon hij bij de vmbo-t-opleiding van Altra College Waterland terecht. Eindelijk echt leren! Gregory: ‘Ik heb in die periode wel veel geleerd en kreeg en goede docent, Jan. Ik kon in twee jaar examen doen en haalde dat zonder problemen. Ik had mijn vakkenpakket afgestemd op wat ik hierna wilde gaan doen: de luchtvaart in. Wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie; voor mij is dat een pretpakket; met talen heb ik veel meer moeite. Van de assistent van mijn klas, Christa, heb ik daarbij veel hulp gehad.’

 

 

 

Gemotiveerd

Gregory had het te bewandelen pad al helemaal uitgestippeld. Eerst de havo, dan een opleiding in de luchtvaart. Zijn docenten Jan en Krista hielpen hem met de aanmelding voor de havo. Gregory moest zijn motivatie toelichten in een soort sollicitatiegesprek en werd aangenomen. Gemotiveerd om te leren, viel de overstap naar het reguliere onderwijs hem niet zwaar. Gregory: ‘Er is wel vastgesteld dat ik PDD-NOS heb, maar ik heb er eigenlijk nooit problemen van ondervonden.’ In twee jaar haalde hij zijn eindexamen en ging door naar de volgende stap: de hbo-opleiding Aviation.

 

Duidelijk toekomstbeeld

De studie stelt Gregory voor een flinke uitdaging. Gregory: ‘Ik zit nu in het tweede jaar en het is een pittige studie. Ik maak lange dagen, heb veel huiswerk en opdrachten. Het is best zwaar, maar ik weet waar ik het voor doe.’ Want van zijn toekomst heeft hij een heel duidelijk beeld. Gregory: ‘Het liefst word ik piloot. Ik ga misschien een poging via defensie wagen, want een particuliere opleiding is erg duur. Bij defensie is de selectie moordend, er zijn veel kandidaten en ze kiezen alleen de beste. Mocht dat niet lukken, dan wil ik een baan bij maintanance en enginering. Als manager monteurs aansturen bij het onderhoud van vliegtuigen.’   Gregory komt er wel.