Van probleemgedrag naar coach voor probleemjongeren

Spontaan, open, positief, representatief: in de vierentwintigjarige Nora is geen spoor te bekennen van de puber met gedragsproblemen die tien jaar geleden bij Altra College Centrum rondliep. De ontwikkeling die ze doormaakte is indrukwekkend, maar kwam haar beslist niet aanwaaien.

 

De schoolcarrière van Nora is op zijn zachtst gezegd stormachtig verlopen. In de brugklas kondigden zich de eerste problemen aan. Nora: ‘Het was een school met grote klassen, er was minder individuele aandacht en ik werd niet gecorrigeerd. Ik ontwikkelde gedragsproblemen. Wat dat inhield? Ik was opstandig, wilde niet luisteren, was niet te corrigeren. En werd van school gestuurd. Op mijn volgende school werd het alleen maar erger, ik was vet aan het puberen. Je maakt je los van je ouders, je vrienden, je voelt je onzeker en doet dingen die je eigenlijk niet wilt doen. Op zoek naar een eigen identiteit.’

 

Erin geluisd

Nora werd door school aangemeld bij Altra College. Nora: ‘Ik voelde me erin geluisd. Ik dacht dat ik voor drie maanden naar een time-out project zou gaan, bleek ik aangemeld voor ZMOK! Ik was heel opstandig en paste wat dat betreft precies bij de Altra-doelgroep. Pubers die steeds grenzen verleggen en kijken hoe ver ze kunnen gaan. Het verschil met mijn oude school was dat alle leerlingen zo waren. En dat ze hier wél grenzen stelden.’

 

Vertrouwen

Ondanks al haar boosheid, wist ze in het derde jaar van het vmbo-t toch een aantal deelcertificaten te behalen. Belangrijk in die periode is het contact dat ze opbouwt met haar mentor Ellie. Nora: ‘Ellie was de enige die me begreep, die in me geloofde en me triggerde om het beste uit mezelf te halen. Mijn vertrouwen had een behoorlijke knauw gehad, toen ik op de basisschool mavo-advies kreeg, terwijl ik een havo-citoscore had. Mijn juf geloofde niet in mij. Dat Ellie wel vertrouwen in mij had, is heel belangrijk voor me geweest.’

 

Kwartje viel

Toch was het jaar op Altra College niet de opmaat voor verbetering. In tegendeel, door haar gedragsproblemen werd ze opgenomen in een justitiële instelling, waar ze tweeëneenhalf jaar verbleef. Nora: ‘In het begin van de behandeling stelde ik me niet open, ik wilde alleen de tijd uitzitten. Ik kon niet met mijn emoties omgaan, ik wist gewoon niet hoe ik moest zeggen dat iemand me had gekwetst. Boosheid was het enige dat ik had. Uiteindelijk viel het kwartje en leerde ik op een andere manier met mijn emoties omgaan.’

 

 

 

Stage op oude school

Nora vond hiermee de weg omhoog. Toen ze voor haar mbo-opleiding SPW een stageplek moest zoeken, meldde ze zich aan bij Altra College Centrum. Waarom juist daar? Nora: ‘Omdat ik hier veel kon leren over de doelgroep; jongeren met gedragsproblemen. Maar zeker ook om mijn periode bij Altra College af te sluiten. Mijn begeleider werd mijn oude mentor Ellie. Ik wilde mijn dank en waardering uitspreken en haar laten zien dat ik er goed uitgekomen ben, dat haar inspanningen niet voor niets zijn geweest. ‘

 

HBO-opleiding

Zo maakte ze kennis met de andere kant van de school. Nora: ‘Ik heb hier veel geleerd en betekend, maar ontwikkel me verder en kijk wat ik nog meer kan. Nu studeer ik toegepaste psychologie aan de Hogeschool Leiden. Wat ik wel weet: ik wil iets doen voor jongeren die in een donkere periode zitten. Omdat ik het zelf heb meegemaakt, heb ik ook een goede ingang. Ik weet dat één persoon een groot verschil kan maken. Dat trekt me aan; ik wil jongeren in hun kracht zetten.

 

Aanbeveling aan Altra

Haar overtuiging: via creativiteit is met jongeren veel te bereiken. Nora: ‘Op Altra College deed ik mee aan een creatief project Catch, waarbij ik met een groepje jongeren een filmpje maakte: ‘Weg van mijn gedachten’. Heel vet om vrij en open na te denken over vragen als ‘wie ben ik, wat wil ik met mijn leven, wat is belangrijk voor mij?’. Om iets te scheppen, in plaats van te reageren. Als ik Altra College een aanbeveling mag geven, is het: doe meer met dit soort creatieve projecten.’