‘Op een andere school had ik me onbegrepen gevoeld’

Als klein meisje stond Sabine te trappelen om naar de basisschool te gaan. De pientere kleuter kon al lezen en schrijven en had reuze zin om te leren. Maar eenmaal op school liep het niet zoals ze zich had voorgesteld.

 

Sabine: ‘Ik was wat verder dan de anderen en sociaal niet zo handig. Het ging niet goed en ik werd in de eerste groep al weggestuurd. Noodgedwongen zat ik een paar maanden thuis, ik vond dat erg jammer.’

 

Anders dan anderen

De diagnose autisme werd gesteld en daarmee kon ze terecht op de speciale basisschool De Pionier. Daar kon ze zo goed meekomen, dat ze in groep vijf de overstap maakte naar het reguliere onderwijs. Sabine: ‘Achteraf heb ik een positief gevoel over die school, maar toen voelde ik me heel erg anders. Ik voelde dat ik nooit zou worden zoals de andere kinderen. Ik zag de anderen spelen en wist niet wat ik moest doen. In groep acht heb ik een presentatie gegeven over autisme en wat dat met me doet. Dat heeft zeker geholpen. Uiteindelijk had ik geen vrienden op school, maar ik kon het met de meesten wel goed vinden.’

 

Tegenvaller

Toen de stap naar de middelbare school moest worden gemaakt, wist Sabine al snel dat ze naar Altra College Bleichrodt wilde. ‘Ik had een heel goed gevoel over deze school. Ik dacht dat ze me hier wél zouden begrijpen, zowel de leraren als de leerlingen.’ Eenmaal in de eerste klas viel dat tegen. Sabine: ‘Ik zat als enige meisje tussen allemaal jongens en kreeg geen aansluiting. De andere leerlingen waren erg druk en klaagden dat ze teveel moesten leren. Terwijl ik juist vond dat we te weinig huiswerk kregen. Achteraf denk ik dat ik me een beetje achter het leren verschuilde. Die jongens hadden het alleen maar over gamen, dus stortte ik me op mijn werk.’

 

Niet uitlokken

In de tweede klas liepen de spanningen onder invloed van de puberteitshormonen, hoog op. Zo hoog, dat Sabine zelfs een week uit de klas werd verwijderd en in een aparte ruimte moest werken. Sabine: ‘Dat vond ik heerlijk, ik had daar het hele jaar wel willen blijven.’ In het derde jaar kwam de kentering. Sabine had, mede door gesprekken met de Bascule, geleerd zich anders op te stellen, zodat confrontaties uitbleven. Sabine: ‘Ik heb geleerd niet alles te zeggen wat ik denk, maar het wat genuanceerder te brengen. Ik heb geleerd confrontaties niet uit te lokken, zoals vragen om meer huiswerk of te zeggen dat ik gamen maar stom vind. Ik probeerde me onopvallend op te stellen en dat heeft geholpen. Maar ik had natuurlijk nog wel behoefte aan sociale contacten.’

 

 

Vriendinnen

Sinds het vierde jaar zitten er meer meisjes in de klas, waarvan de sfeer opknapte. Sabine: ‘Ik heb nu voor het eerst twee goede vriendinnen. Daarvoor miste ik vriendschap niet echt, ik wilde alleen maar dat de problemen ophielden. Maar nu merk ik hoe gezellig het is om vrienden te hebben, het geeft je meer houvast.’

 

Diploma

Afgelopen jaar deed Sabine eindexamen havo. Sabine: ‘Dat gaf wel veel spanning. Ik had het gevoel dat ik het móest halen, iedereen zei ook dat ik dat makkelijk kon. Daardoor stond er erg veel druk op. Ik kreeg last van hartkloppingen en kon me niet meer goed concentreren.’ Des te knapper dat ze haar diploma toch wist te halen. Dit jaar probeert ze haar vwo-diploma te halen. In één jaar, dat zou een flinke prestatie zijn. Sabine: ‘Ik kijk wel hoe het loopt, ik heb mijn havodiploma al op zak, dus ik heb niks om me voor te schamen als het niet lukt.’

 

Vrij goede school

Terugkijkend is ze erg blij dat ze voor Altra College Bleichrodt heeft gekozen. ‘Het is een vrij goede school voor speciale kinderen. Op een andere school had ik me onbegrepen gevoeld, door de leerlingen en de leraren. Hier op school weten ze wie ik ben, ze begrijpen me en houden rekening met me. Uiteindelijk is het beeld dat ik in groep acht had, toch uitgekomen.’